Styrketräning för pinginsspelare

Det är underligt, men många verkar tro att styrketräning är något som inte alls förekommer inom pingisens värld, vilket är direkt felaktigt. Även fast pingis kanske inte kan jämföras med hockey eller tyngdlyftning, så är det även inom denna sport väldigt viktigt att bygga upp en bra muskulatur passande för sporten i fråga. Som pingisspelare behöver man exempelvis vara både explosiv och uthållig, samt ha en bra balans, någonting som du bland annat får av rätt sorts styrketräning. Rent generellt skulle vi rekommendera att man lägger upp ett träningsprogram för hela kroppen och du undviker allt för tunga vikter då målet inte är att växa i alltför stor grad. Det går självfallet bra att vässa lite extra på armar, ben och bål, om man så känner för det, då de får anses som extra viktiga områden för en pingisspelare.

svensk pingisspelare

Armar

Som vi tidigare varit inne på så behöver du inte ägna dig åt några jättetunga lyft som pingisspelare som får dig att öka maximalt i muskelmassa, utan det handlar snarare om att stärka den smidiga muskulatur du förhoppnings redan besitter. Detta kan man göra helt utan att besöka något gym, genom att träna med kroppen och hjälpmedel som du enkelt sätter upp hemma, något som gör att träningen inte heller blir speciellt kostsam. Tänk på att då och då jobba explosivt men kontrollerat under övningarna, då det är viktigt för att jobba fram den extra snabbhet som du söker i dina olika rörelser.

Ben

Precis som fallet med dina armar så behöver du inte heller utsätta benen för någon tyngre form av träning. Istället för att stå på gymmet och lasta på vikter på skivstången, för att sedan köra benböj tills du blir blå i ansiktet, kan du köra grodhopp i trapport och liknande övningar. Precis som med armträningen gäller det dock att sikta på en snabb utväxling i övningarna, för att kroppen ska bli starkare på ett explosivt sätt.

Bål

Man brukar säga att den viktigaste muskulaturen för att bli stadig i kroppen och genom detta få en bättre balans är att arbeta med bålen. Bålen består av både mag- och ryggmuskler likt ett tjockt bälte runt kroppen och att stärka detta område är någonting som är viktigt inom väldigt många idrotter, så även inom pingis.

admin